buat sahabatku..hamlida jamaluddin

2nd2

Bismillahirrohmanirrohim… Post kali ini, saya ingin berkongsi sebuah peribadi yang saya kagumi…sahabatku..hamlida jamaluddin.. Walaupn pertemuan kami sebenarnya lama, tapi tidak pernah bercakap lama…

Takdir Allah menentukan segalanya, walaupun satu kolej, satu asrama, perkenalan kami berputik kerana berkongsi ‘anak2 sedara’..iaitu anak kakju..athiah..sarah..irfan..miya..n the latest tak sempat share..

image622

image612

image619

 

image615

Kerana sayangnya kami pada mereka..Allah temukan kami…hamlida n balqis atau comelnya..acik ida dan acik balqis..MEREKA SEMUA DAH MAKIN BESAR TAU ACIK..:)

Sebab kami yang paling rapat dengan anak2 pensyarah kolej kami, akhirnya kami dah macam ‘mak2 sedara’ buat anak2 sedara kami yang dah makin membesar dengan comel..:)

Tak sangka juga, rupa2nya hamlida merupakan seorang ukhti yang suka mengusik dan berkongsi denganku apa sahaja ilmu yang dimilikinya..jazakillah khairan kathira ya ukhti…masih terngiang2 saat kita sama2 bermuhasabah diri demi memperbaiki diri..terima kasih kerana dirimu banyak mengajarku erti memberi..terima kasih kerana banyak membimbing diriku untuk menhargai nikmat yang ada…kerana banyak menyedarkan diriku..bahwa semua yang kita sayang pastikan kembali pada PEMILIK YANG HAKIKI..dan kita juga pasti ke SANA..BERTEMU YANG TERCINTA..moga kita dirahmatiNYA..amin Ya Allah..

Aku ingat lagi saat itu, cik ida datang ke bilikkku…kami bersembang panjang…disitulah..saat itulah..aku mula mengenalinya…dibilik kecilku di kampus…Allah menjadi teman kami saat itu..indahnya ukhuwwah itu..terima kasih Ya Allah kerana Engkau anugerahkan aku, teman seperti cik ida..kumohon padaMU..Lindungilah hamlida jamaluddin Ya Allah…aku amat menyayanginya kerana diriMu Ya Allah…

Saat itu..barulah ku tahu rupanya temanku itu tidak punya ayah mahupun ibu tercinta..malah kakak..serta 2 adik perempuannya telah kembali kepada Allah disaat hari raya lebaran bakal menjelma…Hatiku tersentak…

hatikku menangis..begitu tabahnya hati ukhtiku itu…tidakku sangka dia menanggung beban yang berat..namun tidak pernah dia zahirkan kesedihannya…Wajahnya tenang berkongsi denganku..Oh Allah..hebatnya hambaMU ini..aku mengaguminya…begitu tenang dan sabarnya dirinya..jika aku ditempatnya??apakah aku sekuat itu..Benarlah JANJIMU TUHANku..Sesungguhnya setiap ujian yang Engkau berikan pada kami..sememangnya sesuai dengan kemampuan kami..Begitu yakinnya DIRIMU ALLAH pada kami yang terkadang melupakan DIRIMU..AMpunkan kami Ya Allah..kami kembali dan bertaubat padaMu…terimalah amal kebaikan kami…hapuskanlah dosa2kami Ya Allah..kami lemah lagi tidak berdaya..Bimbinglah kami ke jalan yang ENGKAU REDHAI..Amin Ya ALLAH..

Dia turut menunjukkan keratan akhbar insiden kemalangan jalanraya yang dihadapi keluarganya..

Ya Allah..kuatnya hambamu itu, aku insaf dan aku bertaubat…aku bersyukur atas segala nikmat2Mu..nikmat masih punya ibu dan ayah..masih punya adik-beradik…

Ya Allah, saatku dengar permintaannya..hamlida menyatakan, dia ingin sekali mengucup kedua tangan ibu dan ayahnya dipagi raya…aku…………..aku………………aku…sebak.sedih…simpati atas permintaannya..andai aku sehebat saidina abu bakar tatkala gembira apabila ayahnya memeluk islam..namun demi kegembiraan rasulullah saw..saidina abu bakar rela menukarkan keislaman ayahnya kepada pakcik rasulullah saw, abu talib.  Dengan itu ,pasti rasulullah saw gembira…

Aaaahhhh…hebatnya punya sahabat seperti saidina abu bakar..sanggup berkorban kerana cinta pada sahabatnya..rasulnya..rasulku..rasul kita..nabi Muhammad saw…

Namun, apa dayaku…andailah acik balqis mampu tunaikan permintaan cik ida……

acik ida….anggaplah ibu dan ayah balqis sebagai ibu bapa cik ida..

acik balqis sanggup berkongsi..acik balqis rela…cik ida dah macam saudara perempuan acik balqis..talian darah yang mengalir dalam tubuh kita..darah yang sama..kita punya ikatan yang lebih kuat yang takkan putus selamanya..kita saudara seaqidah..kita bertuhan yang Maha Esa…acik ida saudara balqis…sakit acik ida..sakitlah acik balqis..

Acik ida jangan rasa sendirian..acik balqis tetap disamping acik ida..walau jarak memisahkan kita…namun acik ida tetap dalam doa dan munajat acik balqis…

Ya Allah…Yang Maha Mendengar..Yang Maha Mengetahui..

Dikau peliharalah ukhti2ku..

–hamlida jamaluddin–

Tenangkanlah hatinya..gembirakan hatinya..mudahkan urusannya..tunaikan hajat2nya..aku mohon sangat2 Ya Allah………..aku mohon sangat2 Ya Allah…………..aku mohon sangat2 Ya Allah………….

Kurniakan padanya kejayaan yang cemerlang dalam urusannya, agamanya, dunia dan akhiratnya…

Kurniakan dirinya suami yang soleh lagi musleh..cahaya mata yang menjadi penyejuk matanya..dan memberi manfaat demi agamaMU…

aku tak berdaya tanpaMU Ya Allah..

aku tawakkal kepadaMU..

aku serahkan segala padaMu..

cik ida…

jangan lupa doakan acik balqis kuat dan tabah dibumi mesir ini..doakan acik balqis dapat memberi manfaat pada agama, diri,keluarga,masyarakat,doamu amat2ku harapkan…doa kalian semua teman2ku yang tak dapat ku sebut..kalian semua berada dalam sudut hati kecilku…kalian semua akhawatku fillah..aku bersyukur padaMU Allah kerana ENGKAU hadiahkan aku teman2 yang banyak membimbingku…mengingatiku..menasihatiku..tatkala aku lemaha dan jatuh dalam mencari REDHAMU…PELIHARALAH SEMUA TEMAN2KU…KASIHILAH MEREKA SEBAGAIMANA aku mengasihi mereka…Hanya padMU..ku bermohon dan meminta…Amin Ya Rahman..

Jangan sedih2 ya ukhtiku..nanti kita jumpa dimalaysia…insyallah..zata youm..insyallah satu hari nanti bila janjiNYA tiba…

——————————————————————–

buat acik ida…ikhlas dari acik balqis..terima kasih atas kehadiranmu dalam perjalanan hidupku menuju dan mencari Redha Allah..doakan kita sama2 berjaya2 dunia akhirat..amin Ya Allah..

PERTEMUAN TELAH DITAKDIRKAN…

ANTARA KITA TIDAK PERNAH DIRANCANG..

SEMUANYA KETENTUAN TUHAN…

 

WAHAI SAHABAT SEMATKAN SEMUA KENANGAN…

YANG TELAH SAMA-SAMA KITA LALUI…

SUKA DUKA MEMBURU IMPIAN…

MOGA TEGUHNYA IKATAN INI..

 

SAHABAT YANG AMAT KUCINTAI…

SUSAH DAN SENANG KAU DISAMPINGKU..

WALAU KINI HILANG DIMATA..

NAMUN KAU TETAP DIHATIKU…

 

SAHABAT BERTUANYA KURASA…

MENDAPAT TEMAN SEPERTIMU…

MEMBIMBING MENASIHATIKU…

HANYA SATU DALAM BERIBU..

 

NAMUN KINI HANYALAH TINGGAL KENANGAN..

PERTEMUAN KITA DILAMAR PERPISAHAN…

KITA PASTIKAN KETEMU LAGI ACIKKK…

UHIBBUKI FILLAH…

DAN YANG MEMBACA….

UHIBBUKUNNA FILLAH…

 

P/S: balqis..acik balqis…kakyang…kakbalqis sayang semua ukhti2 kakyang..sayang acik ida..sayang along..sayang fida..sayang kakju..sayang azrin..sayang ahly bait..sayang byt niswah n syifa..sayang aznida..sayang hidayah..sayang anis..sayang ida..sayang atikah..sayang falah..sayang azie..sayang semua yang mengenali diri ini yang penuh kekurangan dan kelemahan..terima kasih kerana menyayangiku..moga Allah mengasihi kalian sebagaimana kalian mengasihiku..uhibbukunna fillah…….:)

Perihal hiduplebihbererti
kuliyyah usuluddin (pengkajian hadith) universiti al-azhar,iskadariah

3 Responses to buat sahabatku..hamlida jamaluddin

  1. nur syazana binti zulkhalip berkata:

    ape name tajuk lagu yang “pertemuan telah ditakdirkan….” tu ? sye nak crik lagu nye lah . :))

    • hiduplebihbererti berkata:

      maaf lambat reply syazana..akak pun tak tahu..akak cuma dapat dalam list mp3 akak yang akak collected dari akhawat..sahabat…tajuknya..kumpulan akak taktahu..ma’alish ya ukhti…:)uhibbuki fillah

    • megi ayam berkata:

      penyanyi asal lagu ini ialah kumpulan Hawary dari Sarawak.kini salah seorang penyanyi utamanya menubuhkan kumpulan baru iaitu In-Track.boleh cari di facebook.tq.:)

Tinggalkan Jawapan

